fijitime - Reisverslag uit Nadi, Fiji van harm veenemans - WaarBenJij.nu fijitime - Reisverslag uit Nadi, Fiji van harm veenemans - WaarBenJij.nu

fijitime

Blijf op de hoogte en volg harm

12 Februari 2014 | Fiji, Nadi

Nog voor de douane stond er een groep fijiens vrolijk muziek te spellen op een ukelele en liedjes te zingen. En op het einde Ola roepen. Ik vrolijk Ola terug. Zal wel iets met Spanje te maken hebben. Ik tot avonds de hele tijd vrolijk naar iedereen Ola roepen, kom ik er achter dat ze bula zeggen als welkom. Heb ik weer met mijn stomme kop. Maar goed dat is al te laat.
Ik zou 1 nacht op het "vaste land" slapen voordat ik de volgende ochtend naar de eilanden in het westen zou vertrekken. Ik had al een tour geboekt in Nederland zonder er goed naar te kijken. Maar er zou genoeg surfen en duiken in zitten zei ze. Dat was niet helemaal waar. En ik wist in voorhand al dat ik halverwege de tour zou stoppen. Maar goed ik had er al voor betaald. Dus dan ga ik er eerst maar gebruik van maken.
Voor de eerste dag stond er een zeilboot dagtrip gepland naar castaway eiland. Ik ontmoette op de ferry naar het eiland een Canadese stel en dat klikte goed. Dus ik had de ochtend met hun op getrokken inplaats van de Chinezen. Wat een volk is dat. Ze waren bijna allemaal zeeziek en de gene die dat niet waren stonden foto's te maken van de gene die aan het spugen waren. Maar goed vanwege de swell werd boottocht gecanceld en zou ik het de volgende dag doen. En werd ik door de ferry op mijn eiland afgezet waar ik 2 nachten zou blijven. Heerlijk het hele eiland was overspoeld met Chinezen. Er waren 6 blanke en die bleven allemaal slapen en gelukkig gingen de Chinezen avonds allemaal terug naar vaste land. Ik heb er eerst alleen een paar nog uit de zee kunnen trekken voordat ze de open zee instroomde. De volgende dag met de ferry opnieuw proberen kijken of de zeiltocht nu wel doorgaat. De Canadese opgezocht en maar weer buiten gaan zitten inplaats van tussen de spugende Chinezen. Dit keer ging hij gelukkig wel door en waren er alleen maar 6 Chinezen aanboord van de 25 man. Nou heb ik nooit de film castaway gezien maar het eiland was zeker mooi. Met verse kokosnoten. Toen ik het zat was dat iedereen tegen mij aan aan het zwemmen was tijdens het snorkelen ben ik kokosnoten gaan vangen. De volgende stop van de boot was een "lokal Fiji village" de grootste inkomsten kwamen van de toeristen die ze elke dag kregen maar goed. Na afloop met canada en Engeland (ik ben zo slecht met namen dat ik ze altijd bij de landen noem) de kokosnoten gekillt en opgegeten. En op de terugweg met Canada fotobombs bij de Chinezen maken. Dat was zo geweldig jammer dat wij die foto's alleen niet hebben.
De dag erna met de ferry naar waikalele ofzo ik geen flauw idee meer hoe dat heet. Hier waren ze eindelijk instaat om bootman ervaring te erkennen en inplaats van mij als een domme toerist te behandelen gewoon mijn ding te laten doen. Alles ging daar dan ook wel heel relaxt. Als je afsprak om om 16:30 te gaan handvissen kwamen ze pas om 17:00 opdagen. En voor een zonsopkomst hike naar de top van de heuvel moesten we om 04:30 klaar staan en om 05:30 was er nog niemand en wel een zonsopkomst. Dus die hebben we van het strand gezien en daarna maar weer naar bed gegaan. Dit was voor mij ook het besluit om mijn eigen weg in te gaan. Resort kill me. Ik heb al mijn boeken uitgelezen en nu 4 dagen verspild met niets doen op resorts terwijl ik kwam voor het surfen en duiken. Nou mijn volgende stop was mijn droom eiland. Ik heb er 6 dagen 5 nacht doorgebracht en 5 dagen lang elke dag gesurft en gedoken. Ik ging ochtends naar de gasten toe. Laadde de boot in en zette koers zuid. Hier is een van de werelds bekende surfspot cloudbreak. Eerst een paar uur surfen. De volgende stap was duiken op een spot. Dan eruit en terug in freedive en speervissen voor je eigen lunch. Dan zetten we koers terug naar de surfspot. Hier was een drijvende bar die nog gesloten was maar waar een lokal op verbleef voor de veiligheid, en aangezien hij een vriend was van mijn 2 buddys konden we gebruik maken van de bar. De vis koken en rijst koken, eet smakelijk verser kan je het niet krijgen. En smiddags eerdt weer een uurtje surfen en daarna nog een afternoon duik. Dat was de beste tijd dat ik zover had in Fiji. Avonds nog een biertje en dan bedtijd. Slapen als een baby zoals sommige zeggen. Ik trok meer op met de locals dan de andere backpackers, en als ik terug kom heb ik dan ook voldoende slaapplek. Ze boden me zelfs een baan aan. Ik zou in april kunnen beginnen voor een cursus diveinstructor en dan met hun aan de slag kunnen mensen naar de surfspot brengen en duiktrainingen geven. Heb het toch maar afgeslagen. Misschien later. Ik heb ook mijn slaapplek geregeld in Auckland. Miss brazil heeft een slaapplek over voor een paar dagen. Hoef ik daar ook niet druk over te maken. De laatste paar dagen ben ik terug naar het vaste land gegaan richting Pacific Harbour. Hier zit duikcentrum aquatrek zij verzorgen sharkdives. Het komt erop neer dat ze om 6 uur ochtends een paar kliko's met visvoer al brengen zodat het 9 uur is als wij aankomen al vol met haaien is. De groep gaat dan naar beneden rond de 25 meter voor de eerste duik. Je zit dan op de bodem zonder kooi niets. En de duikmasters gaan dan voeren (rond 250kg per duik). De haaien zwemmen letterlijk om je heen en je moet ze weg slaan als je ze dichtbij komen. Hoe vaak kan je zeggen dat je een bullshark (soort met de meeste human deads) in de face heb geslagen. We kregen zelfs bezoek van een 4,5/5 meter tigershark. Waarmee we heel veel geluk hadden. De laatste keer dat ze er 1 hadden gezien was 3 weken geleden. Het was duidelijk dat zij over de andere haaien domineerde, de rest zwom steeds weg als zij in de buurt kwam. Voor de 2de duik zaten we rond de 18 meter en helaas zonder tijgerhaai. Maar het was zeker zo goed. Als je de foto's ziet en beseft dat ik niet kan inzoomen en voor een goede foto de haai rond een halve meter bij mij moet zijn schrik je je rot. De computers doen het hier niet jammer genoeg anders had ik alles gelijk mee geüpload. Ik zal dit morgen of overmorgen doen. Maar goed ik was nog niet klaar met vertellen. Maandagmiddag na de sharksdives zou ik met ash naar suva gaan voor een avondje stappen. Eerst naar de bios geweest ik loop nog zoveel films achter. Maar robocop was niet echt de moeite waard uiteindelijk. Daarna echt Fiji Indië's gegeten. Het is nagenoeg het zelfde behalve dat in India met yoghurt en hier veel met kokosmelk doen. En daarna party nouja party het was maandag en zeg maar gerust dat het uitgestorven was. Na een paar biertjes maar weer vertrokken. Ik zou de volgende dag ook weer gaan duiken dus ik kon ook niet te veel drinken. Die dinsdag stonden koraalduiken op het programma en na 2 duiken zou ik smiddags opgehaald worden en weer naar nadi gebracht worden. Na ruzie gemaakt hebben met de chauffeur ($) mijn laatste avond saai door gebracht. Ik zou de volgende dag om 12 uur smiddags vliegen. Ochtends netjes om 08:45 naar het vliegveld vertrokken. Kom ik eraan zie ik dat mijn vlucht de volgende dag om 18:15 gaat. Maar dat klopt niet. Naar de helpdesk, ja de vlucht is vanochtend om 08:45 op gestegen. Maar als je naar Fiji airways kantoor gaat gaan ze het voor je regelen. Uiteindelijk zit ik nu in een hotelkamer met alle kosten op Fiji airways omdat zij mij geen mail konden sturen dat de vlucht verandert was. Misschien had ik de avond ervoor nog moet controleren of alles nog klopte. Maar dat is nu al te laat. Ik vlieg nu morgenochtend en dit keer ga ik wel gewoon mee. En zoals ik zei ga ik in Auckland opzoek naar een internet cafe.

  • 12 Februari 2014 - 10:54

    Henri Bosman:

    Hoi Harm ,

    Wat een ervaringen allemaal en wat gaat er veel mis met de afspraken die je gemaakt hebt , maar ondanks alles maak je toch geweldige dingen mee , ik moet er niet aan denken om tussen de haaien te zwemmen al is het in een kooitje.(ben benieuwd naar de foto's ). Hier kwakkelt de herfst gewoon door en hebben we veel wind en regen met 7 graden , nagenoeg nog geen vorst gehad.

    Veel plezier nog en pas op jezelf , groeten Henri

  • 13 Februari 2014 - 09:29

    Owen En Wendy Thomas:

    Hay Harm,

    Wat een gave verhalen toch allemaal weer! Denk dat er aardig wat mensen jaloers op je zijn!
    Geniet ervan en laat ons weer genieten van je reisverhalen! Ben benieuwd hoe je NZ vindt!? Ga je ook nog naar Kaikoura? (Walvisspotten). Tot het volgende reisverslag!

    Groetjes,
    Owen en Wendy Thomas

  • 13 Februari 2014 - 19:39

    Yolinda:

    Hoi Harm,

    Geweldig allemaal wat je meemaakt. Wat een waanzinnig gevoel, een explosie aan emoties moet je hebben gehad met die haaien. Voor geen goud zou ik dat durfen! Geniet nog van alles wat je meemaakt en tegenkomt. Hier gaat alles zijn gangetje...groetjes René en Yolinda

  • 15 Februari 2014 - 09:50

    Jeroen En Roos:

    Hee broertje
    Allereerst, stoere foto's van die haaien haha Jeroen heeft iedereen op t werk ze laten zien ;)
    Maar ik ben blij dat je die duiken hebt overleeft! Wel onwijs gaaf :) je maakt iedereen hier wel jaloers hoor. Geniet ervan in NZ :)
    Xx

  • 18 Februari 2014 - 23:38

    Thomas:

    ALS EEN BABY!
    haha..

  • 23 Februari 2014 - 21:01

    Tina:

    Zo ik ben eindelijk toegekomen om je laatste verslag te lezen. Hele toffe foto's van de haaien man! Ik kijk uit naar het volgende verslag. P.s. Kate heeft goed op haar broer gepast heur..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

harm

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 895
Totaal aantal bezoekers 17498

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 30 April 2014

Don't let dreams be dreams

Landen bezocht: