last days down under - Reisverslag uit Brisbane, Australië van harm veenemans - WaarBenJij.nu last days down under - Reisverslag uit Brisbane, Australië van harm veenemans - WaarBenJij.nu

last days down under

Door: me

Blijf op de hoogte en volg harm

29 Januari 2014 | Australië, Brisbane

Uit betrouwbare bron had ik te horen gekregen dat Brisbrane niet zo heel bijzonder is en best overgeslagen kon worden. Dus ik heb daar uiteindelijk 1 tussen nacht gehad, om de volgende dag naar Noosa te gaan. Die is de meest noordelijke plaats van gold coast. Met een dagje strand chillen en koffie drinken weer helemaal opgeladen. De volgende dag naar Rainbow beach gegaan vanwege fraser eiland. Na eerst nog even in het water te zijn gesprongen om te surfen. Was het hostel savonds best dood. De volgende morgen werd ik ochtends opgehaald voor een dagtour fraser island. Het is niet heel bijzonder eigenlijk. Het is werelds grootste zandeiland. En zoals wij in Nederland de zandmoter hebben bij kijkduin om het zand te verspreiden. Word hier van alle stranden het zand weg gehaald en daar gedropt. Er zijn geen wegen op het eiland en alles is 4*4 offroad. Ik heb daar nog een rondvlucht gevlogen om haaien te spotten. Het schijnt er vol te zitten met tijgerhaaien. Het enige wat we tegen kwamen waren stingrays en turtles. Ik had wat vrienden gemaakt die dag en avonds hebben we dat maar gevierd in hun hostel. Aangezien iedereen in mijn hostel aardig dood was. De volgende dag begon mijn langste reis voor de hele vakantie. 30 uur met de bus van Rainbow beach naar Cairns. Helemaal kapot aangekomen ben ik gelijk gaan slapen. De volgende morgen zou ik ochtends vroeg opgehaald gaan worden voor een liveonboard duiktrip. Dit was amesome. Ik werd ochtends opgehaald. Moest de laatste verklaringen tekenen en werd naar de haven gebracht. Hier werden we met dagtocht boot naar het buiten rif gebracht. Vanuit hier moest ik overstappen op de echte boot, nog geen uur later lagen we al in het water voor de eerste duik. Die dag 3 duiken gemaakt waarvan 1 nachtduik. En de volgende ochtend weer 3 duiken voordat ze me kwamen halen om weer terug naar land te brengen. Het is echt geweldig. Ik zou zo nog een week onder de golven kunnen leven voordat ik er weer op wil staan.
Maar goed zoveel tijd heb/had ik niet meer in Australië en ik moet weer verder. Aangezien mijn volgende vlucht uit Brisbane is kan ik weer met de bus naar beneden. Ik had al op de voorhand white sundays geboekt voor op de terugweg. Dus mijn volgende stap was airlie beach. De thuishaven voor whiteheaven. Ik mag zeggen ik had dit perfect gepland. Vrijdag kwam ik aan in airlie. En zaterdagochtend zou de boot vertrekken. Aangezien het regenseizoen is in het noorde van Australië ( ik heb tot nu toe alleen maar zon gezien) was het zaterdag ook straalt mooi weer. Dus de kapitein maakte de juiste beslissing om eerst naar white heaven te gaan. Dus is idd de hemel. Er zijn geen andere woorden voor. Het enige nadeel is dat het nu box jellyfish seizoen is. En dat je altijd als je het water in wilt een stingsuit aanmoet " dat zijn die mooie pakken op de foto's". Avonds zochten we bescherming van een baai aangezien er zondag een storm zou komen met windkracht 7/8 mocht die eerder komen. Mijn bootkeuze was voor een avontuurlijke inplaats voor een party waardoor er avonds niet veel te doen was. Behalve dat als je met een zaklamp in het water op kleine visjes schijnt de grote baarsen komen en ze opeten. Ik zag dit tijdens de nachtduik hoe wij geëscorteerd werden door een school baarsen. Dus stonden england canada en Italië langs de reling met een zaklamp op de vissen te schijnen en bier te drinken. En met 25 man in een boot van 18 meter was 1 grote broeikas. Dus ik heb maar buiten geslapen. Kan ik toch zeggen dat ik een avond op een reddingsvlot heb doorgebracht. De volgende ochtend anker op en gingen we naar de eerste snorkel plaats. Het was een zandbank met wat koraalpilaren onderwater. Het stikte er van de turtles. Ik weet niet wat ik doe. Maar ik blijf ze tegenkomen onderwater terwijl andere er helemaal geen zien. Vlak voor de lunch gooide we de anker erin bij de 2 snorkelbaai. Dit was zoals het hoort. Een drop off met een boven laag van +/- 2 meter diep. Na de lunch was het eindelijk zeil weer. De storm begon aan te wakkeren. In het begin werden we nog even begeleid door 2 dolfijnen waardoor iedereen die niet zeeziek werd lekker voorop op de boeg zat. En zodra de echte wind begon te blazen zaten we al liedjes zingend in het buiswater te genieten. (We hoorde maandag dat er een cycloon onderweg was in het gebied tussen Cairns en airlie beach en dat alle boottochten gecanceld werden en iedereen 4/5 dagen vast zou zitten in airlie beach. Nice) Avonds was er een afterparty in mijn hostelkamer. Ozzyday gevierd en gepartied.
Maandag ging iedereen zijn eigen weg. En aangezien mijn bus pas om 12 uur avonds ging moest ik de tijd doden. Na ochtends gezamenlijk ontbijt te hebben gehad met Engeland en italië en hun hebben uitgezwaaid. Ging ik naar een bar om koffie te drinken en een boek te lezen. Zit ik er lunch te eten komt er een australies paar naast me zitten en we raken aan de praat. Uiteindelijk na 5 wijntjes en 4 uur later ging het stel ervandoor. Ohja en we hebben jou rekening ook even betaald. ( rond de 100$) hmm okee bedankt.
Avonds de bus gepakt naar agnes water of 1770 zoals sommige zeggen. Dit is de eerste plek waar je kan surfen vanaf de great barrier naar beneden gezien. We hadden aardige mooie golven van de begin van de cycloon al te pakken. Ik mijn laatste dag daar lekker uitgeleefd, en zit nu in de bus naar Brisbane. Morgen vlieg ik naar Fiji toe tenminste als ik geen last heb van de cycloon die vanavond of morgen het land een kusje komt geven.


Voor alle vaarders nog een stomme Aussie feit. De havenmeester van airlie beach te bereiken op marifoon kanaal 16 ( dit kanaal is alleen beschikbaar voor noodsituaties)

  • 30 Januari 2014 - 08:40

    Je Wacht / Post:

    Haaaarm, mooie reisverslagen hoor.

    We zitten echter nog een beetje te wachten op wat stoere mannelijke actiefoto's van je!
    Blij dat je weer uit het ziekenhuis bent,

    Zet hem op, veel plezier!

  • 01 Februari 2014 - 19:11

    Froukje:

    He Broer,
    Klinkt allemaal weer mooi!
    Nu ben je echt op de helft, time flies when your having fun!
    Sunchi pa bo! X

  • 01 Februari 2014 - 19:54

    Nelis:

    LIKE :)

  • 01 Februari 2014 - 22:59

    Nick:

    Geniet ervan Barry blijf foto's posten;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

harm

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 17492

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 30 April 2014

Don't let dreams be dreams

Landen bezocht: